Театралният сезон е в заслужена почивка, но Опера Пловдив е в разгара си с опера на открито. Признавам, Античният театър ми е слабост, а нищо не му пасва толкова добре колкото изключителните оперни представления, които радват публиката, идваща много отвъд границите на Пловдив. И тъй като сезонът на Opera Open 2019 е по средата си ще споделя впечатленията си от първата половина и ще кажа какво предстои във втората.
“Силата на съдбата” от Верди
“Силата на съдбата” беше оперно представление, което ме впечатли с минималистичната си грандиозност. Да, звучи сякаш думите си противоречат, но още със самото влизане на публиката единственото, което я посреща са два големи блока, които са декора на тази възхитителна оперна история за битката на човешките воля и вяра срещу неизбежната съдба.
Главните герои, макар и изведени на преден план, се губят между тълпата от останалите действащи лица, а после биват смазвани от грандиозността на блоковете, които образуват кръста на спасението, който дава временна утеха. След антракта блоковете ги няма, този кръст е вече паднал и води героите с пътеводната неонова светлина на съдбата.
“Силата на съдбата” беше великолепно изживяване, а тази година Стефано Пода напълно заслужено беше поканен да постави “Орфей и Евридика”, която предстои да гледам.
Jazz Symphony с Лиз Райт
Лиз Райт ни плени в продължение на час и половина, в който аз и публиката бяхме хипнотизирани от нежността на нейния глас. Деликатността на движенията и начинът ѝ на говорене бяха в такъв синхрон с изпълнението ѝ, че дори моментите между песните бяха като част от едно цяло. Няма как да пропусна и Кени Банкс – пианистът, който очарова всички още с влизането си и наистина ни впечатли с изпълнението и импровизациите си на пианото.
Това беше преживяването, а на края на концерта не можах да повярвам, че е свършил – имах чувството, че едва ли е минал повече от половин час. Всичко хубаво трае твърде кратко, но за щастие имаме спомени и записи, за да си го припомним – ето един.
“Отело” от Верди
“Отело” беше рекламиран главно с гостуването на Хосе Кура – един от великите тенори на нашето време, познат като четвъртия тенор и може би най- добрия оперен Отело, който можем да видим и чуем в момента. Обичам, когато дори масивната реклама бледнее пред истинското преживяване, истинският човек, който успя така да влезе в ролята на Отело, че да сътвори една истинска магия и да ни очарова още с първото си появяване.
Той ни показа изпълнение на едно световно ниво, което рядко можем да изпитаме на живо, но далеч не е единственият виновник за възхитителното представление. Пиеро Теранова (Яго) и невероятната Таня Иванова (Дездемона) бяха не по-малко добри в ролите си и създадоха нещо, което ще помним с години. Надявам се догодина отново да имаме гостуване на изпълнители от такова световно ниво.
Да видим какво предстои:
“Риголето” от Верди
21-ви август 2019
“Риголето” е една от най-въздействащите опери на Верди, а героят на трагичният шут има силата да разплаче много от зрителите, особено, когато е в правилното изпълнение. Този път то е поверено на Красен Карагьозов, а херцогът на Мантуа ще бъде под изпълнението на Камен Чанев.
По-рано този сезон гледах “Риголето” в Софийската опера и макар да не знам как е адаптирана за сцената на античния театър останах много впечатлен от изпълнението на Камен Чанев (и Карлос Алмагер, който е бил Риголето в първото представление на античния). Не е за изпускане и определено си струва гледането за първи (и втори, и трети) път.
“Орфей и Евридика” от Глук
24-и и 25-и август 2019
“Орфей и Евридика” е голямата премиера за тазгодишния сезон на Opera Open и отзивите за първото представление са повече от хвалебствени. След “Силата на съдбата” не ми е трудно да повярвам.
Не успях да гледам първото представление, а за 24-и всички билети са разпродадени. За 25-и все още има места и ви съветвам да си вземете бързо билети, защото следващото представление ще е догодина.
Балетна гала
27-и август 2019
Балетната гала ще ни представи изпълненията на солисти от Щатсбалет Берлин, Балет „Арабеск“, Софийска Опера и Балет, както и солистите и оркестъра на Опера Пловдив. Ще е интересно за всеки любител на балета, защото ще покаже по малко от всичко, а когато сцена делят толкова много трупи определено ще бъде показано най-доброто и ще ни очакват изненадващо добри изпълнения.
“Аида” от Верди
30-и август 2019
Традиционното закриване на сезона ще стане с “Аида”, която този път е с изцяло нова хореография. Тримата солисти, които ще имаме щастието да видим в главните роли са Таня Иванова, която ни отвя в “Отело”, Камен Чанев, който винаги впечатлява в многобройните си роли и Кирил Манолов, който може да доведе всяка публика до възторг и за първи път се присъединява към този екип. Честно казано, само един от тримата е достатъчен, за да имам интерес към оперно представление, а тримата на едно място – това ще е велико. Диригент ще е Якопо Сипари Ди Пескасероли от Италия, а аз определено ще кажа довиждане на Opera Open с “Аида” за пореден път.
Add a Comment